Fietsregels

  1. Het dragen van een helm is verplicht!
  2. Elk lid fietst tijdens de clubritten op maandag, woensdag, donderdag en zaterdag in het shirt of jack van de club.
  3. Verkeersregels gelden ook voor ons! 

  1. Voor elke groep geldt: alleen die snelheid aanhouden die iedereen in de groep kan volgen. Elke groep fietst met een stabiel tempo en onder normale weersomstandigheden valt de gemiddelde fietssnelheid binnen de grenzen zoals in de tabel genoemd. Verder: samen uit, samen thuis tenzij iemand zelf besluit tijdens de rit zelfstandig verder te gaan. We gaan er van uit dat een ieder zijn/haar groep zelf kan uitzoeken. De op 1 na laatste in de groep let er op dat er niemand achterblijft.
  2. Als de grootte van een groep bij vertrek groter dan 16 is dan wordt deze opgesplitst. Als een groep bij het vertrek kleiner is dan 6 dan wordt het aan die groep overgelaten om zich bij een andere groep aan te sluiten. Het reglement van de laagste groep wordt dan nageleefd. Ook bij samenvoegen mag de groep niet groter worden dan 16.
  3. Alle groepen passen de snelheid aan (lees: minderen snelheid!) tijdens het passeren van dorps- en stadskernen en bij het naderen van verkeerslichten. Voor verkeerslichten geldt: naderen met gepaste snelheid en als de voorste 2 besluiten bij oranje, in verband met onze eigen veiligheid, toch door te fietsen dan geldt dit voor de hele groep. Er wordt dan niet plotsklaps middenin het peloton geremd! Hoofdregel blijft wel: rood is rood!
  4. De koprijders waarschuwen voor paaltjes, gaten in de weg enz.
  5. Als er toch onverwachts van de route wordt afgeweken dan bepalen in eerste instantie de voorste fietsers de richting. Beter eerst de verkeerde kant op dan hard remmen en ongelukken veroorzaken.
  6. Als er met zijwind gefietst wordt dan kan er een waaier worden gevormd. Op smalle wegen, bv. op fietspaden en bij grote groepen worden er meerdere waaiers gevormd (men blijft wel met z'n tweeën naast elkaar fietsen).
  7. Bij tegemoetkomend verkeer op een smalle weg/fietspad ritsen we, d.w.z. dat de linkerrij invoegt in de rechterrij door zich terug te laten zakken. Bij achteropkomend inhalend verkeer voegt de linkerrij zich in in de rechterrij, d.w.z. de rechterrij laat een gat vallen waar de linkerrij zich kan invoegen.
  8. Wanneer er toch iemand achterop raakt dan wacht of stopt de hele groep. Er wordt dus niet door een deel van de groep langzaam doorgefietst als een ander deel van de groep stopt.
  9. Niet vanuit het peloton voorbij rijden en dan op kop gaan rijden. Een ieder blijft rustig op zijn/haar beurt wachten. Zodra de kop wordt overgenomen dan wordt er goed opgelet dat de snelheid niet plotseling met enkele kilometers/uur wordt opgevoerd. Snelheid opbouwen mag wel, tenminste als de groep dit aan kan, maar dit dient geleidelijk te gebeuren.
  10. Er wordt gereden in gesloten peloton, niet meer dan 2 man naast elkaar. Mocht de weg-/verkeers-situatie dit vereisen dan wordt achterelkaar gereden, eventueel wordt de groep gesplitst.
  11. Bij een lekke band niet vol in de remmen gaan
  12. De koprijders moeten na een bocht niet meteen vol op de pedalen gaan.Dit voorkomt problemen bij de achtersten i.v.m. het harmonica-effect
  13. Zorg voor goede banden (kijk regelmatig naar de staat van de banden en vervang ze tijdig).Neem één of nog beter, twee reservebinnenbanden mee
  14. Kijk niet/zo weinig mogelijk achterom, voor je het weet zit je op je voorganger.
  15. Deponeer je afval niet in de natuur of op straat. Neem het mee naar huis of doe het bij een stop in een prullenbak.

 

 

Er wordt een dringend verzoek gedaan aan alle leden kennis te nemen van en zich te houden aan deze regels zodat het fietsen in clubverband kan plaatsvinden op een voor eenieder plezierige en sportieve manier!!!