Ritverslagen 2019

  

Zaterdagen Groep I en Groep II

 

16-03-2019 - Prutweer - 0 km

Regen, regen en nog eens regen............Gen fietsweer dus!

 

09-03-2019 - Rondje Noordeinde - Groep II - 67 km

We vertrokken van onze vaste startplek met 10 personen richting Zwolle. Van daar ging het naar Hattem via de Leemcule richting Wezep waar we enkele keren moesten wachten voor de verkeerslichten. Van Wezep ging het richting Zalk. Halverwege Wezep en Zalk de weg overgestoken richting Oosterwolde. Er stond deze dag veel wind waar we in het open landschap volop van konden genieten. Dat was echter nog niets vergeleken met zaterdagmiddag, toen begon het pas echt te waaien. Toen we een stukje gefietst hadden richting Oosterwolde namen we de afslag Noordeinde - Kampen waar het prachtig fietsen is. Van Noordeinde gingen we richting Kampen over het nieuwe viaduct waar we volop konden genieten van de vele vogelsoorten in dit nieuwe natuurgebied. Fokko bleek daar wat problemen te hebben met zijn fiets, maar dit werd snel opgelost. Over de IJsselbrug gingen we niet zoals gebruikelijk de Mastenbroekerpolder in maar namen we de afslag naar Wilsum waar het ook prachtig fietsen is. Van Wilsum ging het over de dijk naar Zwolle en van hieruit ging het door Stadshagen over de dijk naar Hasselt waar we rond 11.45 uur arriveerden na 67 km. gefietst te hebben met een gemiddelde van nog geen 27 km. (Johan vd S.)

 

 

02-03-2019 - Opstartrit (Johan's rondje) - 61 km

Zo, de kop is er weer af, onze opstartrit zit er weer op. Qua gevoelstemperatuur was het ongeveer 16  graden warmer dan vorig jaar. Nu was de gevoelstemperatuur 5 graden en vorig jaar om half 11 nog -11 graden. Daarom was het aantal deelnemers dit jaar daarom danook waarschijnlijk beduidend meer dan vorig jaar, toen 6 man en nu maar liefst 17! Omdat de ritafstand beperkt zou blijven tot ongeveer 60 km werd besloten Johan's rondje te gaan rijden. Johan werd daardoor meteen reisleider van de dag. Dit rondje bood de gelegenheid aan deelnemers om eventueel een stukje af te steken mochten ze de rit te lang gaan vinden. Meteen na het vertrek kon geconstateerd worden dat zo'n oranje brigade een prachtig gezicht is. Over de Stadsweg ging het eerst richting Rouveen en vandaar naar Punthorst. Daar werd afgeslagen naar Nieuwleusen. De oversteek van de N377 in Nieuwleusen met zo'n grote groep kostte wat tijd en geduld maar iedereen bereikte heelhuids de overkant. Op de Paltheweg de eerste noodzakelijke stop waarbij Frans vaststelde de de schijf van z'n schijfrem los zat. Kwestie van een losse moer. Met enige moeite werd deze door Bryan weer enigszins vast gezet. Bij het vertrek trok vervolgens Gert z'n achterwiel scheef. Werd ook weer gefikst. Via de Dommelerdijk werd zo de met verkeerslichten beveiligde oversteek van de Hessenweg bereikt en ging het naar de Oude Oever om vervolgens in Dalfsen uit te komen. Net over de Blauwe Bogenbrug een lekke band voor Wim Kanis. Blijkbaar was het lang geleden dat hij een lekke band had gehad want hij kon het wiel er niet uitkrijgen. Hij besloot op zoek te gaan naar een fietsenmaker in Dalfsen. Wij zetten de route voort door om het station van Dalfsen heen te gaan en zou over een aantal landelijke wegen in Hoonhorst uit te komen. Door naar Emmen en daar linksaf. Een eindje buiten Emmen de Poppenallee overgestoken en weer over een aantal landelijke wegen om zo uit te komen op de Vechtdijk bij Berkum. Terwijl wij afsloegen naar Hasselt meldde Frans dat hij rechtdoor ging naar Lindenholz om daar te laten kijken naar z'n schijfrem. Rond half twaalf kwamen wij via de Gennerdijk en de Stenendijk weer aan bij ons vertrekpunt en ging eenieder vervolgens zijns weegs naar huis. Opgemerkt moet worden dat de snelheidsdiscipline deze keer erg goed was en dat de twee deelnemers die vooraf hadden aangekondigd het waarschijnlijk na een kilometer of 40 wel welletjes te vinden en zouden afsteken, de rit volledig en tevreden hebben uitgereden. Volgende week starten we met twee groepen. Groep I (de snelle mannen) vertrekt dan om half negen en Groep II (de sportieve mannen) om negen uur.

                                                                                      Opstartrit